Sunday, April 10, 2011

Akor Umbi...

Kisah seorang Pak Menteri yang menawarkan diri sebagai calon Timbalan Presiden UMNO.

Berikut bualannya dengan 2 orang pekerja.

Pak Menteri: Ater komer pegi ler tanyer nuu akor umbi UMNO.

Pekerja 1: Tanyer aper, Bos?

Pak Menteri: Miker tanyer ler, aper pandangan deme, pase aku nak betandin.

Pekerja 2: Bos nak besandin dengan artis maner?

Pak Menteri: Tak semiak bebenor miker ni. Bukan besandin! Besandin buat haper? Aku nak betandin. Cher nengok bibior aku nii. BeTandin!

Pekerja 2: Ooo, betandin! Jawatan aper Bos?

Pak Menteri: Ater miker belum dengor lagi yer? Aku nok betandin jawatan Timbalan Presiden UMNO.

Pekerja 1: Chewah! Chewah!! Bos. Nanti Bos jadi PM yer ler?

Pak Menteri: Belum ler, hajatnyer ke situ ler lambat-laun nyer. Tapi, TPM ler dulu. Setapak demi setapak ler.

Pekerja 2: Esiyh agok. Kalo ler Bos jadi TPM. Teman dapat jadi TTPM pun jadi ler.

Pak Menteri: TTPM tu aper?

Pekerja 2: Timbalan Timbalan Perdana Menteri.

Pak Menteri: Miker ni berangan jer ler, aku tampor muke miker kang, sekupang tok beguner.

Pekerja 2: Ater Bos boleh berangan, teman pun boleh juger ler.

Pak Menteri: Aku ader strategi, miker ader aper?

Pekerja 2: Kalo Bos ada tragedi, teman pun ader juger tragedi.

Pak Menteri: Lantak miker ler, tak sior aku nok melayan nyer. Pegi ler, miker tanyer-tanyer, aper pendapat akor umbi UMNO. Deme setuju dok sokong aku betandin jawatan Timbalan Presiden UMNO?

Pekerja 1: Nak pegi nii, err...adban tak der ke Bos?

Pak Menteri: Nengok, miker nii belum keghoje udoh mintok upoh. Haghega minyak petrol samer diesel kan ker udoh naik. Maner aku nak ada duit. Sekupang ader ler.

Pekerja 2: Usoh ler buat lawok Bos. Bagi ler lima puloh rengget buat belanjer makan minum tambang menambang.

...

2 hari kemudian

...

Pak Menteri: Hengh, macam maner? Aper kate deme?

Pekerja 1: Deme tak kate aper pon Bos!

Pekerja 2: He-engh, Bos, kami tanyer, deme diam jer!

Pak Menteri: Heran pulok aku. Tak kan ler macam ini punya populer, deme buat diam ajer. Sekorang-korang nyer, enggeh ler, barang setuju ker, idok ker...Di maner dan beraper oghang kamu tanyer semenornyer?

Pekerja 1: Kami pegi merata sekitor Bagan Datuh nii jer.

Pekerja 2: Hulor pun dua puloh rengget, nak boleh sampei ke maner, Bos?

Pak Menteri: Tak aper ler. Berape oghang yang kamu betanyer semenornyer?

Pekerja 1: Sorang pun idok.

Pekerja 2: Kami beduer tak tanyer oghang Bos.

Pak Menteri: Usoh ler miker nok bede-ah! Habeh tu, kalo bukan oghang, aper ke bender nyer yang miker tanyer?

Pekerja 1 & 2: Akor Pokok Ubi!

Pak Menteri: Pase aper miker bedue pegi tanyer akor pokok ubi, nak buat haper?

Pekerja 1: Ater Bos yang suroh tanyer Akor Ubi.

Pak Menteri menepuk dahi, merenung tajam ke dalam mata mereka berdua. Rasa mahu sahaja di ikat keduanya atas pucuk pokok nyior... ataupon nak di bakor nyer aje...

(tiada kena-mengena dengan kisah di atas) hehehe
 

No comments:

Post a Comment